Zostaňme zdraví

 

V kalendári som objavila zaujímavý dátum s ešte zaujímavejšou informáciou. 10. október je považovaný za Svetový deň duševného zdravia. Pre Centrum duševného zdravia EMOTIO nemôže byť vhodnejšia téma!

 

Duševné zdravie je téma veľmi citlivá. Nie vždy je jednoduché zdôveriť sa blízkym, že trpíme. A obzvlášť, ak ide o problém dlhodobý. Negatívne pocity začneme časom ignorovať a ony začnú žiť v našom podvedomí svojím vlastným životom. Čím viac ich odháňame, tým viac nekontrolovateľne vyskakujú.  

 

Uchovať si duševné zdravie ja základom spokojného a naplneného života.

Prinášame vám 5 základných tipov, ako na to:

 

1. POZNAJ  SÁM  SEBA

Snaž sa pochopiť, kto skutočne si. Pouvažuj, akými hodnotami sa v živote riadiš. Sú všetky z nich zdravé alebo ťa niektoré obmedzujú? S tými obmedzujúcimi vieš vždy niečo urobiť...

 

2. HOVOR  O  SVOJICH   POCITOCH

Problém sa ľahšie rieši, ak pri ňom pomenuješ pocity, ktoré v tebe vyvoláva. Neostaň pri jednom, nájdi aspoň 2-3 negatívne emócie. V rozhovore s blízkou osobou možno zistíš, že spúšťačom problému je celkom iný pocit, ako si si myslel.

 

3. PREMEŇ  NEGATÍVNE  NA  VÝZVU

Pochváľ sa za to, čo považuješ na sebe za výnimočné. Pouvažuj aj nad tým, čo ti nejde. Ak na niečo také prídeš, neostaň pri konštatovaní, že je to tak. Zober to ako svoju výzvu a skús to zmeniť. A hlavne, vôbec nič sa nestane, ak nebudeš vždy dokonalý a ak sa ti niečo nepodarí na prvý krát.

 

4. NÁJDI  SI  ČAS  PRE  SEBA

Veľakrát nás do frustrácie privádza práve naše životné tempo. Dokážeš si nájsť v harmonograme dňa čas sám pre seba? Že nevieš, čo to je?  Najvyšší čas to zistiť. Stačí, ako to bude 5-10 minút denne, kedy ťa nikto neruší a môžeš sa naplno venovať nejakej obľúbenej činnosti. Pozri do svojho diára, kde by sa tých pár minút dalo vtesnať.

 

5. ŽI  V  PRÍTOMNOSTI

Z minulosti prichádzajú nespracované emócie, ktoré nám vytvárajú obraz o budúcnosti.  Tento obraz je častokrát skreslený negatívnymi zážitkami. Začni preto viac vnímať prítomnosť. Sleduj okamih, ktorý práve plynie. Venuj aktivite, ktorú práve robíš, plnú pozornosť.  Možno pritom objavíš pocity, ktoré si už dávno necítil...

 

 

 

 



Autor: Dušana Drgoncová